نظر امام موسی صدر درباره مصدق و جنبش ملی کردن نفت

خرید بک لینک

اویل نیوز:امام موسی صدر در یک مصاحبهای مربوط به یک سال پیش از ربوده شدن درباره مصدق و جنبش ملی کردن نفت سخن گفته است.

امام موسی صدر میگوید:

* چنان که میدانید من در ایران متولد شدم و دوران جوانی و آغاز جوانی را در ایران گذراندم. تقریباً ۲۶ ساله بودم که ایران را ترک کردم. بالطبع، مانند هر شهروندی تمایلات و دیدگاهها و آرزوهایی در این دوره داشتم. آن زمان، ایام جنبش مصدق بود. مصدق شعار ملی کردن نفت را مطرح کرد. «ملی کردن» و تلاش برای محدود کردن مطامع اقتصادی و سیاسی استعمار، در واقع، از ایران و با حرکت مصدق و دوستانش آغاز شد. سپس، این تلاش به این شکل موج آزادیخواهی پس از استقلال سرزمینهایمان خاورمیانه را فرا گرفت. من هم مانند هر جوان دیگری به جنبش مصدق توجه تام داشتم و از حامیان این جنبش بودم. مصدق در رأس جبهۀ ملی بود و در این جبهه عدهای از جوانان و رهبران سیاسیای حضور داشتند که فرهنگ و تمایلاتشان دینی و اسلامی بود. از میان همین جونان، جنبشهای دانشجویی و انجمن اسلامی دانشجویان شکل گرفت.

* مصدق جبهۀ ملی را رهبری میکرد و این جبهه شامل مجموعهای از رهبران سیاسی و احزاب بود، از جملۀ آنها سازمان ملی اسلامی بود. این سازمان از کنفرانسی آغاز به کار کرد که شامل جنبش پیوند مسلمین و معلمان و مسلمان و مهندسین مسلمان و غیر اینها بود. این جنبش، جنبشی پیشرو و اسلامی بود که مهندس بازرگان و سید محمود طالقانی و دکتر سحابی و مهندس سنجابی و دیگر شخصیتهای ملی مخلص از جملۀ عناصر آن بودند. شخصیتهایی که نقش بزرگی در نهضت مصدق و پیشرفت آن داشتند. در آن زمان به صورت جدی با آنها سمپات بودم. وقتی که از ایران دور شدم و مسئولیتهای خود را در لبنان به دوش گرفتم، به طور طبیعی، از جریانات سیاسی و دینی در ایران جدا شدم.

اخبار نفت ایران...

ما را در سایت اخبار نفت ایران دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: استخدام کار بازدید: 45 تاريخ: يکشنبه 1 فروردين 1395 ساعت: 12:22

صفحه بندی