به گزارش خبرگزاری فرانسه از دوحه، وزارت انرژی قطر روز سه شنبه (سوم فروردین ماه) اعلام کرد این کشور از ایران برای شرکت در نشست ١٧ آوریل (٢٨ فروردین ماه) تولیدکنندگان عضو و غیر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در دوحه به منظور بررسی راهکارهای اجرای توافق تثبیت تولید نفت، دعوت کرده است.
پیشنهاد تثبیت تولید در نشست مشترک عربستان، روسیه، ونزوئلا و قطر در دوحه مطرح شد که طی آن تولیدکنندگان توافق کرده اند تا سطح تولید خود را در سطح ماه ژانویه امسال ثابت نگه دارند تا شاید این کار کمکی باشد به بهبود وضع قیمت نفت در بازارهای جهانی که طی یکی دو ماه گذشته به کمترین حد خود در ١٢ سال گذشته رسیده است.
قطر از همه ١٣ عضور سازمان کشورهای صادرکننده نفت برای شرکت در نشست ماه آوریل دعوت کرده است، البته لیبی اعلام کرده است که این کشور به دلیل افت شدید تولید نفت خام خود در این نشست شرکت نمی کند و تا زمانی که تولیدش به سطح پیش از نا آرامی ها در سال ٢٠١١ بازنگردد به برنامه تثبیت تولید ملحق نمی شود.
ایران نیز که به دلیل تحریمهای نفتی از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا عرضه نفت خام خود را به نصف کاهش داده بود، اعلام کرده است که تنها در صورتی به این توافق ملحق می شود که سطح تولید خود را حداقل به سطح پیش از تحریمها برساند.
گفته می شود تولیدکنندگانی که توافق تثبیت تولید را پذیرفته اند تحت فشار کاهش بی سابقه قیمتها، ایران را از برنامه تثبیت تولید در سطح ماه ژانویه، مستثنی کرده اند.
قیمت نفت در پایان معاملات روز سه شنبه (سوم فروردین ماه ٩٥) به ٤١ دلار برای هر بشکه رسید در حالی که در ماه ژانویه به ٢٧ دلار برای هر بشکه که در ١٢ سال گذشته بی سابقه بوده، رسید.
اخبار نفت ایران...
ما را در سایت اخبار نفت ایران دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: استخدام کار بازدید: 27 تاريخ: چهارشنبه 4 فروردين 1395 ساعت: 22:59