جوابیه انجمن اسلامی کارکنان نفت اهواز به یادداشت اخیر سیدمهدی حسینی

خرید بک لینک

به گزارش اویل نیوز، انجمن اسلامی کارکنان صنعت نفت اهواز نسبت به یادداشت اخیر سید مهدی حسینی در روزنامه ایران واکنش نشان داده است.

اویل نیوز با هدف تضارب آرا و بهبود فضای نقد و تحلیل یادداشت انجمن اسلامی که به تحریریه اویل نیوز ارسال شده است را منتشر میکند.

پاسخ انجمن اسلامی نفت اهواز بدین شرح است:

پاسخ به يادداشت آقاي سيد مهدي حسيني مسئول كميته تدوين قرار داد هاي جديد نفتي در روزنامه ايران مورخ 12/11/94 تحت عنوان " نقد منصفانه يا نقد مغرضانه" كه عمدتا به دنبال اعتراضات متعدد به مدل پيشنهادي اين كميته نوشته شده است 6مورد ذيل جهت اطلاع عموم ايفاد ميگردد.

1 - ضمن احترام به حساسيت ملي و مذهبي كساني كه در روز 10/11/94 روبروي ساختمان وزارت نفت اجتماع كرده و به اين مدل قراردادي و مواردي ديگر اعتراض داشتند، معتقديم بايد نقد در جاي خود انجام گيرد اما از ياد نبريم كه طرح بعضي موضوعات آنچنان حساسيت برانگيز و چالشي مي باشد كه ناخودآگاه چنين برخوردهايي شكل مي گيرد . مدل قرار دادي كه شرايط را براي مالكيت شركتهاي نفتي بر ذخاير و مخازن نفت و گاز كشور عزيزمان فراهم مي كند بي شك با چنين اعتراضاتي همراه خواهد بود چرا كه پس از ملي شدن صنعت نفت آنهم در گذر از يك كودتا كه به دستور مستقيم كشورهاي غربي بر اين ملت تحميل شد و مردمي كه براي كسب استقلال ، دست به انقلاب اسلامي زدند و به دنبال آن هشت سال جنگ تحميلي و تحريمهاي ظالمانه را تحمل كردند بازگشت به دوران قبل از كودتا با طراحي و ارايه يك مدل قراردادي قابل باور نخواهد بود و كارشناسان و متخصصين در مقابل اين موضوع آرام نخواهند نشست و تا زماني كه مشكلات و ايرادات قراردادهاي مذكور مرتفع نگردد و اين اطمينان حاصل نشود كه منافع كشور از دست بيگانگان محفوظ مي ماند به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

2 – در اصطلاح علم كلام صورتي از مغالطه وجود دارد كه از آن به " مصادره به مطلوب " ياد مي شود.

( مصادره به مطلوب به معناي به كارگيري مثال يا دليلي غير مرتبط با موضوع براي اثبات آن مي باشد ) روشي كه اقاي حسيني براي نوشتن يادداشت خود بهره برده دقيقا مغالطه است. دلايلي كه ايشان به آن تكيه كرده اند هيچ ارتباطي با مدل قراردادي پيشنهادي ايشان ندارد . در يادداشت ايشان آمده است " صدور خدمات فني به خارج از كشور در فرصت بوجود امده " بايد سئوال كرد در كجاي مدل پيشنهادي چنين هدفي آورده شده است؟ در اين مدل قراردادي با خيال واهي انتقال تكنولوژي از طريق شركتهاي خارجي به درون كشور دنبال مي شود و غافل از آنيم كه چه امتيازات كلاني به شركتهاي خارجي تحت عنوان جذابيت هاي قراردادي پيشنهاد داده ايم. اگر قرار بود با واگذاري ميادين نفتي به شركتهاي خارجي انتقال تكنولوژي صورت گيرد مي بايست اكنون شاهد حضور شركتهاي مقتدر عربستاني و كويتي در زمينه صدور خدمات فني و مهندسي باشيم چرا كه آنها سالهاست چوب حراج به مخازن نفت و گاز خود زده اند.

در جاي ديگر ايشان عدم ساخت پالايشگاه در دوره هاي دولتهاي گذشته را با نفت بيش از 100 دلار ، بعنوان توجيه اقدام خود مطرح مي نمايند. آقاي حسيني آيا نقص سياستگذاري هاي گذشته در بخش پائين دستي - مانند عدم ساخت پالايشگاه – توجيحي بر مشاركت شركتهاي خارجي در بخش بالادستي است؟

3 – چه كسي و كدام سازمان در گزارشات مكتوب يا شفاهي خود به اين موضوع اشاره دارد كه: توسعه ميادين مشترك كه معادل 6 درصد ذخاير كشور هستند برابر توقف در توسعه مخازن داخلي مي باشد؟ توسعه مخازن مشترك كه خواست رهبر معظم انقلاب و اولويت ملي مي باشد و همه كارشناسان بر آن اتفاق نظر دارند. لازم است خاطرنشان نماييم هيچ يك از شركتهاي زيرمجموعه شركت ملي نفت ايران خواستار توقف توسعه مخازن داخلي نمي باشد و اين موضوع ارتباطي به طراحي مدل قراردادي پيشنهادي ندارد . توسعه مخازن داخلي داراي چالشهايي است كه راه حل آنها در جاي ديگر است نه در مشاركت شركتهاي خارجي و مالكيت بر توليد و يا مخزن.

4 – در بخشي از يادداشت آقاي حسيني آمده است كه توسعه صنايع پائين دستي و پايان دادن به خام فروشي از اهداف برنامه ريزي ميان مدت كشور مي باشد . حال سئوال اينجاست كه آيا مدلي كه سراسر آن با هدف نوعي قرارداد نفتي با شركتهاي خارجي است كه به ازاي هر بشكه نفت برداشتي علاوه بر اخذ هزينه هاي خود و تضمين هاي بازگشت سرمايه ، پاداشي به ازاي هر بشكه نفت ( اضافه بر توليد مقرر ) نيز دريافت مي كنند مي تواند دولت را به سمت كاهش خام فروشي نفت هدايت كند؟ در كجاي اين مدل قراردادي توسعه صنايع پائين دستي و فرآورش نفت به توسعه مخزن پيوند داده شده است؟ در اين مدل كدام روش براي كاهش خام فروشي پيشنهاد شده است؟

5 – جناب اقاي حسيني تحصيلات دانشگاهي شما هيچ ارتباطي با مباحث نفتي ندارد و به جزء يك نفر از اعضاي كميته بقيه افراد نيز از مباحث مخازن زيرزميني نفت و گاز و پيچيدگي هاي آن كوچكترين اطلاعي ندارند. بهمين دليل به شما پيشنهاد شد از تجربيات كارشناسان انجمن اسلامي كاركنان صنعت نفت اهواز استفاده فرماييد و نقدهاي دلسوزانه ايشان را كه حاصل چندين دهه تجربه است در طراحي اين مدل قراردادي مدنظر قرار دهيد تا خدايي نكرده در آينده شرمنده تاريخ نباشيم. اما متاسفانه بر اساس تشخيص شما استفاده از اين پتانسيل عظيم كنار گذاشته شد و ظاهرا نيازي به اين تجربيات احساس نكرديد.

6 – دلايل فني براي رد مدل قراردادي پيشنهادي و اصولا هر مدل ديگري كه به نوعي شركتهاي خارجي را در بحث بالادستي و مالكيت بر مخازن و يا توليد سهيم مي كند بصورت فراوان توسط اين امور ارائه گرديد اما در واقع ما منكر وجود چالشهاي فراوان در امر توليد و راهبري صنعت عظيم نفت در گذشته و حال نيستيم اما چاره كار را در مشاركت خارجي ها نميدانيم. بلكه اصلاح ساختار فعلي( كه موسس آن همين تيم فعلي در دوره مسوليت قبلي شان باعث وباني آن بوده اند) ، مشاركت بخش خصوصي بصورت قراردادهاي سرويس و پيمانكاري و اصلاح فرآيندهاي تصميم گيري در شركت ملي نفت ايران راه رهايي از اين وضعيت مي باشد.

در پايان ياداوري مي گردد كميته فني انجمن اسلامي كاركنان صنعت نفت اهواز آمادگي دارد نقدهاي فني خود را به مدل جديد قراردادهاي نفتي با حضور اقاي حسيني و تيم همراه ايشان و با اضمام پيشنهادهاي لازم جهت شناخت چالشها و رفع آنها را، در حضور تيم بي طرفي كه تنها منافع اسلامي و ملي را ملحوظ نظر داشته باشند ارائه نمايد.

انجمن اسلامي كاركنان صنعت نفت - اهواز

- - , .

اخبار نفت ایران...

ما را در سایت اخبار نفت ایران دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: استخدام کار بازدید: 29 تاريخ: يکشنبه 18 بهمن 1394 ساعت: 3:56

صفحه بندی