اخراج گسترده کارکنان يك شركت نفتي

خرید بک لینک

شرکت های انرژی امارات متحده عربی به ویژه ابوظبی در پی کاهش بهای نفت، تا کنون صدها شغل را حذف کرده اند و در ماههای آینده نیز هزاران نیروی کار خود را اخراج می کنند.


به گزارش خبرگزاری رویترز از ابوظبی، به نقل از منابع آگاه، شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) در چند ماه اخیر در بیشتر ١٧ شرکت وابسته با حدود ٥٥ هزار کارمند، صدها شغل را حذف کرده و تا پایان سال ٢٠١٦ میلادی دستکم ٥ هزار تن از کارکنان خود را با عنوان تجدیدساختار اخراج خواهد کرد.

بیشتر اخراج ها در شرکت های دولتی ابوظبی و دیگر امیرنشینهای امارات متحده عربی، شامل کارکنان خارجی بوده است تا محلی ها، زیرا دولت ها می خواهند سطح بیکاری را در میان شهروندان خود محدود کنند.

اخراج هزاران تن از کارکنان شرکت های دولتی یا وابسته به دولت در امیرنشین ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی، نشانه تازه ای از آماده شده کشورهای ثروتمند و نفت خیز جنوب خلیج فارس برای ریاضت دراز مدت به علت تحت فشار قرار گرفتن اقتصادهای آنها در پی افت قیمت نفت است.

سخنگوی ادنوک بدون تایید یا تکذیب این اخراج ها گفت: این شرکت هماهنگ با تمامی صنایع نفت و گاز، همیشه در پی یافتن راه هایی برای افزایش بهره وری، کارآیی و سوددهی بیشتر به ویژه در محیط و جو کنونی بازار است.

به گفته مورگان مک کینلی، بازار اشتغال صنایع نفت و گاز امارات متحده عربی در سال ٢٠١٦ برای گذراندن دشوارترین سال خود در بیش از ١٠ سال گذشته آماده می شود.

این در حالیست که مقام های امارات گفته اند: از آنجا که این کشور تولید نفت خود را کاهش نداده است و به اجرای پروژه های توسعه نفت وگاز خود که از مدت ها پیش طراحی شده بود، ادامه می دهد، بیشتر این اخراج ها در شرکت های دولتی ابوظبی، ارتباط مستقیمی با کاهش تولید نفت این کشور ندارد و این کشور که صدها میلیارد دلار اندوخته در صندوق ذخیره ارزی خود دارد، می خواهد سرعت برداشت از این سپرده ها را به حداقل کاهش دهد.

امارات متحده عربی، عربستان سعودی، قطر و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، بودجه برخی پروژه های ساختمانی را و یارانه سوخت را به منظور محدود کردن کسر بودجه ناشی از ارزان شدن بهای نفت، کاهش داده اند.

برخی از این کشورها به منظور تضمین این موضوع که شرکت های زیر نظر آن ها که بسیاری در صنایع انرژی فعال هستند، بودجه این دولت ها را در صورت پایین باقی ماندن بهای نفت در چند سال آتی نخواهند بلعید، شروع به کاهش کارکنان خود کرده اند.

بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول، میزان رشد ناخالص تولید داخلی ابوظبی از ٤,٤. درصد در ٢٠١٥ به ١.٧ درصد در سال جاری (٢٠١٦) سقوط خواهد کرد.

شرکت انرژی ملی ابوظبی یکی از شرکت هایی که از شمار کارکنان خود در ابوظبی کاسته اند، پس از انتشار گزارش زیاندهی در سه ماهه نخست سال جاری، حدود یک سوم مشاغل مرتبط با نفت و گاز را حذف و ٥٥ درصد کارکنان ستادی خود را برکنار کرده و از سال ٢٠١٤ به این سو نیروی کار خود را به یک چهارم تقلیل داده است.

شرکت اتحاد ریل وابسته به دولت فدرال امارات متحده عربی که یک شبکه راه آهن در این کشور می سازد نیز در سال جاری اعلان کرد که ٣٠ درصد کارکنان خود رادر چارچوب تجدید سازمان اخراج کرده است.

به گفته منابع آگاه، سازمان آب و برق ابوظبی نیز ده ها تن ازکارکنان خود را اخراج کرده است که بیشتر مهاجران هستند.

شرکت های دولتی قطر پترولیوم و قطر ریل نیز شماری از کارکنان خود را اخراج کرده اند، اما شرکت های دولتی دیگر کشورها مانند عربستان سعودی و عمان با وجود تلاش برای یافتن راه هایی برای کاهش هزینه هایشان، تاکنون به حذف گسترده مشاغل روی نیاورده اند.

اخبار نفت ایران...

ما را در سایت اخبار نفت ایران دنبال می‌کنید

برچسب: نویسنده: استخدام کار بازدید: 46 تاريخ: دوشنبه 3 خرداد 1395 ساعت: 18:18

صفحه بندی