وزیر نفت از نیاز به سرمایه گذاری ٢٠٠ میلیارد دلاری برای توسعه صنعت نفت در بخش بالادست و پایین دستی طی سالهای آینده خبر داد و افزود: منابع داخلی برای تامین این مقدار سرمایه کافی نیست و باید از منابع خارجی استفاده کنیم.
به گزارش اويل نيوز از وزارت نفت، بیژن زنگنه صبح امروز (سه شنبه، ٢٠ بهمن ماه) همزمان با سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در نشستی با اصحاب رسانه، با بیان این مطلب افزود: برای توسعه میدانهای مشترک و بالا بردن ضریب بازیافت مخازن نفتی و همچنین رسیدن به اهداف توسعه ای نیاز به سرمایه گذاری ٢٠٠ میلیارد دلاری داریم.
وی با اشاره به برنامه ریزی برای توسعه فناوری در صنعت نفت طی سالهای آینده تصریح کرد: مدل جدید قراردادهای نفتی با این هدف طراحی شد تا بتوانیم با امضای قرارداد این هدف را محقق کنیم.
زنگنه با بیان این که در بخش بالادستی صنعت نفت به ١٣٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری و بخش پایین دستی از جمله پتروشیمی، نوسازی و ساخت پالایشگاههای جدید به ٧٠ میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم، تصریح کرد: برای تامین این مقدار سرمایه، مدل جدید قراردادهای نفتی را طراحی کردیم، هم اکنون شاهد رقابت فشرده ای در منطقه برای جذب سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز هستیم.
وزیر نفت با اشاره به اقدامهای که از سوی برخی کشورها برای کاهش رجوع به ایران انجام می دهند، تصریح کرد: برخی از این کشورها می گویند می خواهیم سهام شرکت ملی خود را بفروشیم که تحلیلها نشان می دهد این کشورها به دنبال این هستند تا رغبت سرمایه گذاران را برای حضور در ایران کاهش دهند.
زنگنه با بیان این که ما می خواهیم در فضای رقابتی کار کنیم، افزود: برای توسعه صنعت نفت، منابع داخلی ما کافی نیست، با این که حدود ١٥ تا ٢٠ میلیارد دلار منابع جدید نیز از صندوق توسعه ملی دریافت خواهیم کرد، اما منابع داخلی به سختی پاسخ نیازهای جاری ما را می دهد؛ بنابراین باید به فکر تامین این سرمایه از منابع خارجی و از آن مهمتر به دنبال فناوری باشیم.
وی پیروزی انقلاب اسلامی را امداد الهی دانست و افزود: پیروزی انقلاب اسلامی ایران اتفاق غیرقابل تصوری بود و کسی گمان نمی کرد رژیم پهلوی فرو ریزد و این انقلاب به ثمر نشیند تا ما استقلال داشته باشیم و خودمان برای کشورمان تصمیم بگیریم.
زنگنه افزود: پدران و مادران شما و هم نسلهای ما برای به ثمر نشستن این انقلاب جانفشانی و شهیدان و جانبازان فراوانی تقدیم این انقلاب کردند و خداوند به برکت خون آنها و فداکاریهایشان تا کنون انقلاب ما را حفظ کرده است و پس از این نیز حفظ می کند.
وی با اشاره به عملکرد صنعت نفت در دولت یازدهم، برنامه توسعه پارس جنوبی را یکی از مهمترین برنامه های دولت و وزارت نفت اعلام کرد و افزود: توسعه این میدان، کار بی نظیر صنعت نفت و جمهوری اسلامی است؛ بر این اساس و با توجه به عقب ماندگیهایی که طی سالهای اخیر در توسعه این میدان به وجود آمده بود، به اولویت بندی ١٧ فاز در حال توسعه پارس جنوبی پرداختیم.
زنگنه با بیان اینکه توسعه هفت فاز پارس جنوبی اولویت نخست وزارت نفت و پس از آن توسعه ١٠ فاز دیگر به اولویت دوم بدل شد، ادامه داد: بر این اساس، تمرکز خود را بر تکمیل توسعه هفت فاز پارس جنوبی قرار دادیم و با این که در همان ایام با معضلات مالی روبرو شدیم، اما پارسال فاز ١٢ پارس جنوبی و امسال نیز فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی به صورت رسمی و با حضور رئیس جمهوری محترم افتتاح شد.
وی با بیان این که فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی پیش از افتتاح در مدار قرار گرفته بودند، افزود: با این حال در این دولت بنا داشتیم تا زمانی که همه واحدها در مدار قرار نگرفته از افتتاح رسمی آن خودداری کنیم، هم اکنون نیز فاز ١٨ پارس جنوبی با گاز دریا در مدار بوده و فاز ١٧ نیز با گاز فازهای ٦ تا ٨ پارس جنوبی در مدار است.
وزیر نفت با بیان این که اوایل سال ٩٥، فازهای ١٧ و ١٨ نیز به صورت رسمی افتتاح می شود، تصریح کرد: چنانچه مشکلات مالی نبود، امسال نیز ٤ فاز ١٩ (معادل دو فاز) ٢٠ و ٢١ نیز وارد مدار می شدند،اما به دلیل مشکلات مالی، سال آینده این فازها نیز وارد مدار می شوند.
وی تصریح کرد: برنامه کلی ما این است که ١٠ فاز باقیمانده پارس جنوبی جز فاز ١٤ تا پایان دولت یازدهم وارد مدار شود که با اجرای آنها از نظر برداشت روزانه، دغدغه عقب ماندگی برداشت از این میدان مشترک را نخواهیم داشت.
زنگنه با اشاره به نیاز ٣٠ میلیارد دلاری برای توسعه فازهای باقیمانده پارس جنوبی تصریح کرد: در دولت یازدهم در بدترین شرایط تحریمها و مشکلات ناشی از کاهش قیمت نفت و منابع مالی، توانستیم فازهای پارس جنوبی را وارد مدار تولید کرده و به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه کنیم.
وزیر نفت گفت: در سال ٩٢ نزدیک به ٤٥ درصد و پارسال، ٢٧ درصد سوخت موردنیاز نیروگاهها از طریق سوخت مایع تامین می شد، اما با مجموع اقدامهایی که در پارس جنوبی انجام شد امسال این مقدار به ١٧ درصد رسیده است که این موضوع نشان دهنده شاخص افزایش مصرف گاز در نیروگاههاست.
زنگنه با بیان این که طی همین بازه زمانی نیز بدون محدودیت سوخت صنایع را با گاز تامین کردیم، افزود: همین موضوع سبب شد تا تولید صنایع پتروشیمی نیز افزایش یابد.
وی افزایش ظرفیت تولید و صادرات نفت خام را یکی از سیاستهای اصلی دولت یازدهم اعلام کرد و افزود: با افزایش ظرفیت تولید نفت، مقدار صادرات نفت ما نیز افزایش می یابد، از سوی دیگر با افتتاح فازهای پارس جنوبی نیز تولید میعانات گازی و در نتیجه صادرات آنها نیز افزایش خواهد یافت.
زنگنه با اشاره به اقدامهای وزارت نفت برای افزایش ظرفیت تولید نفت با اولویت میدانهای مشترک، افزود: اولویت نخست ما در این میان، توسعه میدانهای غرب کارون است که ظرفیت تولید آنها در ابتدای دولت یازدهم از ٥٠ تا ٦٠ هزار بشکه در روز تا پایان این دولت به روزانه ٣٠٠ هزار بشکه می رسد.
به گفته وی، بر اساس برنامه ریزی انجام شده، سال آینده، ظرفیت تولید میدانهای غرب کارون به بیش از ٢٠٠ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.
اخبار نفت ایران...
ما را در سایت اخبار نفت ایران دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: استخدام کار بازدید: 41 تاريخ: سه شنبه 20 بهمن 1394 ساعت: 17:16